Thriller: DVD kritika: Maradj!DVD kritika
A Maradj! tipikusan az a mű, amiről a megnézése után órákat lehet beszélgetni...

Maradj!

„Mondd meg neki, hogy nem hagyhat itt ennyi szépséget”

A történet David Benioff forgatókönyvíró tolla alatt kelt életre. Korábban saját, The 25th Hour című regényét adaptálta filmre, amelyet Spike Lee rendezett meg (Az utolsó éjjel). Benioff írta a Wolfgang Peterson által rendezett Trója forgatókönyvét is. Ő jegyzi továbbá a hamarosan elkészülő "Wolverine" című film forgatókönyvét, Hugh Jackmannel a főszerepben. Hollywood szakmai körei azonban először akkor figyeltek fel igazán Benioff munkásságára, amikor a MARADJ! forgatókönyvét megírta. Amikor Marc Forster rendező elolvasta, nem is annyira a furmányos thriller ötlete vonzotta, hanem annak a lehetősége, hogy egy álomvilágot hozzon létre, amelyben az események saját belső logikájukat követik, ugyanakkor képesek tükrözni a számunkra ismerős érzelmek és indulatok világát. Forstert mindig is vonzották az erőteljes drámai töltetű történetek, amelyekben feltárható a valóság, képzelet és illúzió által uralt árnyékvilág. 2001-es filmjével, a Szörnyek keringőjével berobbant a nemzetközi filmes élvonalba. Következő filmjével, az Én, Pán Péterrel további sikereket könyvelhetett el magának.

Sam Foster (Ewan McGregor) intelligens, sikeres, kissé távolságtartó pszichiáter, neurózisban szenvedő betegek szakértő kezelője. Egyik legnagyobb sikere saját barátnője, Lila (Naomi Watts), akit a férfi remek ráérzéssel mentett meg az öngyilkosságtól. Henry Lethem (Ryan Gosling) ezzel szemben magába roskadt diák, rögeszméje az általa tragikusnak, ugyanakkor romantikusnak elképzelt halál. Henry véletlenül kerül Sam kezei közé, amikor saját terapeutája titokzatos körülmények között megbetegedik. Röviddel találkozásuk után Henry azzal a bejelentésével döbbenti meg Samet, hogy a következő szombaton, pontban éjfélkor megválik életétől. Sam természetesen minden áron meg akarja akadályozni a végzetes tettet.

A Maradj! egy nagyon nehezen érhető, és nagyon nehezen megemészthető film. Tipikusan az a mű, amiről a megnézése után órákat lehet beszélgetni, és találgatni, hogy mi lapul a szürreális világ mögött, hogyan épülnek egymásra a dolgok, melyik szereplőnek mi volt a szerepe a történetben. Viszont egy idő után feladja az ember, mert megoldás nincs. Néhány néző valószínűleg úgy érzi majd, hogy ez a film kibabrált vele, mert a befejezés további kérdéseket vet fel, úgy hogy még az előző feltevéseket sem magyarázta meg. Nagyon sok dolog marad tisztázatlanul, és lehetetlen összerakni a történet egyes darabjait úgy, hogy egy teljes egészében logikus képet kapjunk. Mikor már azt hinnénk, hogy rájöttünk az alkotás nyitjára, mindig becsúszik egy kis apró hiba, és ott vagyunk, ahonnan elkezdtük. Számtalan lehetőség és megoldás közül választhatunk a film értelmezésének tekintetében. A kritikámban én most nem is megyek bele a történet részletes elemzésébe, mert csak belekavarodnék a fejtegetésbe, helyette inkább olyan dolgokat emelnék ki az alkotásból, amelyek egyértelműek, és ami miatt a film - zavarossága ellenére – mégis érdekes, nézhető és élvezhető.

A film nyitóképsoraitól kezdve tudatosul a nézőben, hogy a történet nem a valóságban játszódik. Egy álmokból, káprázatokból, az emberi elme legkuszább állapotaiból szőtt szimbolikus-szürreális világ kel életre, ahol az egyetlen valóságos dolgot, és támpontot a szereplők érzelmi vívódásai jelentik. A karakterek eleinte különálló személyiségeknek tűnnek, de egy idő után kezdenek összemosódni az egyes identitások, és egyetlen szereplő több másikat is magában hordoz. A legalapvetőbb kapcsolódási pont Henry, Lila és Sam között, hogy félelmük tárgya a halál. Első ránézésre úgy tűnik, hogy Henry vágyik a halálra, de később, ahogy egyre jobban kibontakozik a személyisége, nyivánvalóvá válik, hogy görcsösen ragaszkodik az élethez. A fiú tudja, hogy meg fog halni, és úgy érzi, nem tehet semmit sem ellene. Ő az az ember, akinek érzelmei, gondolatai és emlékei a szó szoros értelemben megalkotják a film valóságát. Gosling figurája határozza meg a többi karaktert, valamint az összes szereplő tőle kapja a végszót is.

A film címe - Maradj! - elsősorban a ragaszkodást fejezi ki. A főszereplők ragaszkodnak szerelmükhöz, családjukhoz és az élethez. Henry figurája ezt a ragaszkodást felerősíti, úgy hogy megmutatja a halál arcát, és hogy milyen elkeserítő és szörnyű végignézni, hogy azok a dolgok már nincsenek amiket szerettünk, és lassanként el kell fogadnunk, hogy nem lesz többé kötődésünk az élethez. A fiú nem képes megbirkózni a halál gondolatával, szeretne élni, de már nincs rá módja. Ebben a halálközeli állapotban lelkében természetes folyamatok játszódnak le: bűntudat, félelem, elkeseredettség, szomorúság.

Az egyik legszebb és legmeghatóbb pillanat az alkotásban, mikor Henry „öngyilkossága” előtt elmegy utoljára megnézni barátnőjét, hogy ez legyen az utolsó emlék, amit magával visz. Ez a jelenet egyben jeleníti meg az élet szépségét, valamint azt, hogy vannak dolgok, amikre érdemes emlékezni, és amik örökké velünk maradnak, és végül, de nem utolsó sorban magában hordozza Henry személyes tragédiáját is.

A film alaphangulatát, az a nagyon jól felépített képi világ adja, melyet az egyedülálló vágási technika hihetetlenül érdekessé és izgalmassá tesz. Látjuk amint Harry kiszáll a metróból, és a következő kocka már az, hogy Lila megy be az ajtón. Szinte nem is fogalmazódik még meg bennünk, hogy jelenetváltás történt, csak akkor mikor meglátjuk Naomi Watts arcát. A jelenetek átfedik egymást, ami mellé egy nagyon erős dejavue érzés is párosul. A zene az első perctől kezdve az alkotás drámai vonalát támasztja alá. Mindezeken felül a színészek is fantasztikus munkát végeztek, mert az egyes karakterek tényleg nagyon közelinek, emberinek és valóságosnak tűnnek. Külön ki kell emelnem Ryan Gosling-ot, aki ugyan nem tartozik az ismert színészek közé, de játékával mégis egy kicsit többet, jobbat és drámaibbat nyújtott, mint McGregor és Watts.

A Maradj! lehetett volna sokkal jobb, ha kicsit érthetőbben és logikusabban építik fel a történetet, és nem hagynak választási lehetőséget ezerféle értelmezési variáció között. A nézőnek el kell vonatkoztatnia ezektől, és a film fő mondanivalóját kell észrevennie, melynek középpontjában az élet és a halál kap főszerepet, valamint ezeknek viszonya, és hatása az emberi lélekre. Nagy merészség kellett az alkotók részéről ahhoz, hogy elkészítsék ezt a filmet. Már a munka kezdetén sejtették, hogy csak egy kis réteg lesz az, aki igazán értékeli majd, és mögé néz. Ez nem egy populáris alkotás, hanem már-már a művészfilm kategóriáját döngeti. Valószínűleg nagyobb arányban lesznek azok a nézők, akik megnézik egyszer, és elrejtik jó mélyen a szekrénybe. A sok negatívum ellenére mégis kiemelkedik a megszokott, hétköznapi filmek kavalkádjából, érdekes színfoltot alkotva a modern filmművészet palettáján.

80%

A film

Maradj!
Színes, amerikai, pszicho-thriller, dráma

Eredeti cím: Stay
Eredeti bemutató: 2005. szeptember 24. (Rio de Janeiro-i Nemzetközi Filmfesztivál)
Hazai bemutató: 2006. április 27
Játékidő: 99 perc

Rendező: Marc Forste
Forgatókönyvíró: David Beniof
Főszereplők: Ewan McGregor (Sam Foster), Ryan Gosling (Henry Letham), Naomi Watts (Lila Culpepper), Kate Burton (Mrs. Letham), Elizabeth Reaser (Athena), Bob Hoskins (Dr. Leon Patterson), Janeane Garofalo (Dr. Beth Levy), B. D. Wong (Dr. Ren
Operatőr: Roberto Schaefe
Vágó: Jeff Betancour
Zene: Asche & Spencer, Richard Werbowenko
Producer: Eric Kopeloff, Tom Lassally

A DVD

Képarány: 16:9 (2:40:1)
Nyelvek: magyar (DTS), cseh (DTS), angol (5.1), olasz (5.1)
Feliratok: magyar, angol, arab, bolgár, horvát, cseh, észt, héber, hindi, izlandi, olasz, litván, román, szerb, szlovén, török
Extrák:
- Audiokommentár a rendező közreműködésével
Gyártó: Screen Gems

Forgalmazó: InterCom

Megjelenés: 2006. szeptember 19.

Forrás és Fotó: InterCom


Illés Henrietta

  • Ehhez a cikkhez: DVD kritika: Maradj! jelenleg nincsennek további képek.
  • Filmes cikk értékelése:Szavazat: 10 Átlagolt érték: 3.4
Értékeld ezt a cikket:
Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz

Kapcsolódó rovatok

DVD filmekDVD kritika










Toplista